More
    - Advertisement -

    ‘They Want Us to Leave’: Russian Fines Pile Pressure on U.S. Broadcaster RFE/RL | U.S. News®

    -

    - Ad Keep reading below -

    MOSCOW (Reuters) – A Russian court fined Radio Free Europe/Radio Liberty $70,000 on Wednesday for flouting its foreign agent legislation, a move the U.S. broadcaster said was part of a campaign to force it out of Russia.

    The U.S. multimedia news outlet, which has a bureau in Moscow, has been fined $1 million this year for what Russia says is its repeated failure to label itself as a foreign agent in the output of its Russian services and affiliates.

    - Ad Keep reading below -

    The 24-word required disclaimers, introduced late last year, say the material is distributed by a media outlet “fulfilling the function of a foreign agent”.

    The standoff creates new friction in Washington’s ties with Moscow that are already at post-Cold War lows, under pressure from an array of issues including Ukraine, Syria, sanctions and the jailing of Kremlin critic Alexei Navalny.

    - Ad Keep reading below -

    “The indications are that they want us to leave the country,” Jamie Fly, RFE/RL’s president, told Reuters, adding that from next month some staff could be held criminally liable for the unpaid fines.

    ALSO READ  ICC Upholds Acquittal of Former Ivory Coast President Gbagbo | World News

    Russia’s state communication watchdog says the labelling requirement is needed to make clear to a domestic Russian audience that foreign agent media “pursue the interests of other states”.

    RFE/RL, which is funded by a grant from U.S. Congress through the United States Agency for Global Media, says it has full editorial independence protected by U.S. law and that the labelling requirement amounts to defacing its own product.

    - Ad Keep reading below -

    On Twitter on Tuesday U.S. Secretary of State Anthony Blinken raised “concern over Russia’s efforts to close Radio Free Europe/Radio Liberty and silence this valued source of independent reporting”.

    Russia’s Sputnik and RT outlets are required to register as foreign agents in the United States.

    ALSO READ  EU Commissioner Visits Refugee Facilities on Greek Islands | World News

    During the Cold War, the outlet, which was founded in the 1950s and which was initially funded via the CIA, was for years at odds with Soviet authorities. After the 1991 Soviet breakup, President Vladimir Putin’s predecessor in the Kremlin, Boris Yeltsin, invited RFE/RL to open an office in Russia.

    It has more than 50 full-time staff in Moscow and a network of more than 300 freelancers across the country. It also has a round-the-clock television and digital channel that is broadcast on cable or terrestrial in more than 20 countries.

    (Reporting by Tom Balmforth; Editing by Hugh Lawson, William Maclean and Philippa Fletcher)

    Copyright 2021 Thomson Reuters.

    - read any article below now-

    Latest news

    Security forces foil another jailbreak in Edo as inmates beat guards

    Headlines of Iran’s Persian dailies on April 15

    TEHRAN, Apr. 15 (MNA) – Mehr News takes a look at the headlines of Iran’s Persian-language dailies on Wednesday, April 15. ...

    The Falcon and the Winter Soldier Episode 5 Trailer Teases a Fight With Captain America

    The Falcon and the Winter Soldier episode 5 is out Friday on Disney+ and Disney+ Hotstar, and Marvel has released a 15-second trailer ahead...
    - Advertisement -

    You might also likeRELATED
    Recommended to you

    - Advertisement -